Coborât din șaua baladescului, C. Suditu adună în stradă tot arhondaricul european și tribal în vederea unui bal filosoficesc. La tot pasul, cuplaje imposibile: rațiune și dezmăț, hazard și bariere. Lorelinele și Carmelinele, asigură migrația dinspre austeritatea sceptică către fierbințeli acrobatice. Vitalismul cu perspective a la Picasso este ținut în frâu de o luciditate cinică. Rezultă mitologii urbane, comploturi galactice proferate la modul cârcotaș și cu imaginație năucitoare, carnivoră. Când în scenă pătrunde Valentina, lexicul iubirii iese din purgatoriu și se revarsă într-un paradis al meduzelor, demontat prin analize și ipoteze.
FELIX NICOLAU
- fragmente din volum -
LORELINE
O mare încăpere goală
o mare încăpere goală ca un ecou ca o durere
nerevendicată concret de niciun organ
deasupra susţinea tavanul cu toate braţele sale
un bătrân candelabru ştirb cu multă ceară în urechi
și urdori ţintuindu-i pupilele aproape inexistente
pe umbra peretelui nordic îmbrăţişat cu răcoare dar
călduros de iedera devotată trecerii timpului
în faţa căruia un pian îşi trăia liniştit moartea
părăsit într-un mod cel puţin dizgraţios de familia
pe care o însoţise devotat în vremurile bune
cioburi colorate căzute la întâmplare
te făceau să crezi că mulţi ochi încă mai cercetează
socotind că trebuie să fii cu mare băgare de seamă
dintr-o firidă sigilată cu mare iscusinţă de
regele mătăsar încerca să evadeze
un beţiv cu o sticlă în mână căzut pe coastele unui drum
destul de mototolit şi el
ferestrele păstrau încă apăsările tâmplelor dincolo
de lemnul putrezit cu gânduri cu tot
în apropiere se simţea un fel de chemare
într-un colţ îngenuncheată o masă parcă se ruga
sub greutatea plângerii mai multor scaune
în mijloc era spaţiul necesar pentru a identifica toate
acestea
plus tablourile pe două teancuri căzute într-o parte
peste un maldăr de cărţi aruncate la întâmplare în colţul
opus
ici-colo câte-o floricică mov a nu ştiu cărei plante
acceptând atmosfera aceasta de anonimă presupunere că
acolo cineva s-a împiedicat sau a şters praful ori
cu îmbrăţişări în faţa tristului şemineu a primit
săruturi cum la fel de bine le putea şi oferi
făceam o comparaţie cu viaţa deocamdată numai a mea
foarte mare asemănarea văzându-te din fiecare detaliu
cum priveai deznădăjduită în locul meu
cu ochii în lacrimi din dorinţa de a zâmbi
Praf în ochi
împletisem într-o nu ştiu care zi calea ferată cu tren cu
tot
ca un şnur o făcusem iar trenul pufăia disperat
că întârzierea îi va fi fatală
când eram neatent macul sădit (sunt sigur) exact pentru
aceasta
mă lovea drept în ochi
orice-aş fi spus vicleanul tavan găsea el un mod
să interpreteze totul în cădere de fiecare dată
orice-aş fi făcut imprevizibile ferestre şi uşi începeau
o simfonie tribală şi teribilă cu tobe şi pietre lovite
cu lemnul
pe jos numai ochi avortaţi din orbite
mă deplasam desculţ deoarece cu pantofii în mâini
persista frica pierderii lor printre degete
din când în când revenea cu o lacrimă aş fi tentat să
spun
dacă praful n-ar fi căutat loc de joacă în ochiul ei
căci de un lucru este bun să nu-l doreşti mai bun
dacă și faci în privinţa aceasta ceva
n-o să mai fie niciodată la fel de bun ca prima oară
Amăgire
am fost o minunată pasăre într-o colivie
şi împăiată pe deasupra
cu ochi pietre scumpe lacome de soare
inși cu urechi seci de care ecoul era temător
aşteptau cum era şi normal
să audă un tril deosebit
insistau de fiecare dată cu fel şi fel de gesturi
sunete și amenințări care mai de care articulate sau nu
Rațiune și dezmăț
ai avut pe deplin dreptate când afirmai despre conştiinţă
că ne este pernă sub cap noaptea iar ziua
suma tuturor gândurilor
că oul este singurul care se face util atât
mort cât şi viu numai omul în niciun fel
măcar să iubim ziceai măcar să iubim după care
aranjai cu mare grijă cămăşile pe umeraşe din lemn
după carouri şi culori
mi se oferea o comoditate ieşită din comun de fapt
abuzai de bunul simţ al meu căci tentaţia
să nu mă întreb nimic era foarte mare de aceea
nimicirea sentimentelor corespundea cu
înregimentarea tuturor simţurilor pentru
o colosală bătălie dintre rațiune şi dezmăţ
cunoscusem deja nurii singurătăţii o dulceaţă amăruie
de care te poţi îndrăgosti foarte uşor
un trecător care pur şi simplu trecea pe acolo
fusese fascinat de ţâţele pulpele şi fesele
pe care eu nu le mai vedeam
avalanşă de bolovani cu alunecarea mâlului rămas
după liniştirea apei
cumva mi se îndesaseră umerii în călcâie ajunsesem
să nu mai pot respira fără să nu mi te aduc aminte
mă enervam la culme fiindcă în mine
se trezise ochiul adormit al iubirii
şi-mi tot reproşa adormirea
mă străbăteau magnifici fiori şi parcă nu era de ajuns
CARMELINA
Te priveam ca prin vis
te priveam ca prin vis Carmelina
cum săpai tunel
cu pulpele tale crescute
în blugii aceia mereu aceiaşi
urcau norii în şir indian (îndelung şi cuminte
ca mierea în zi de mai) mă frecam de pulpa ta
cu ochiul stâng până când blugii deveneau casă
cu doi gânditori la o masă o veioză într-un colţ
un dulap cu multe cântece la nord o gură în sud
un ochi la vest în est era icoana din ochii mei
atât de uzaţi aşa de umezi
nu mai aveam nevoie de nimic la o adică
puteam adormi pe pulpa ta însă
cineva scăpase un bocet
am tresărit fiindcă mătura cioburile pe o
filă de plumb luată la întâmplare din forja unei
tipografii
numai tu puteai înţelege Carmelina prin mine
trecea o sabie de abur
Propunere
mergeai pe bulevard înspre cinema-ul crescut
într-o zi secetoasă dintre două pietre cubice
ca la promenadă cu pulpele tale de fier în blugii
crescuţi peste ele
în urma ta îşi aruncau ca pe nişte zaruri
ochii peste pietrele acelea şi
tresărind
în bezna orbitelor părăsite îți pipăiau trupul
colecţionai ochi era hobby-ul tău din copilărie
îţi pieptănai cu vârful unui cuţit impresiile făcute
aş fi vrut să-ţi propun Carmelina un joc
să facem amândoi o casă cu chipul tău
în urechile ei să facem câte un copil şi
în părul ei să facem câte un copil şi
în ochii ei să facem câte un copil
în toate ale ai să facem câte un copil
nu ştiu dacă ai fi acceptat însă
aveam de gând să-ţi propun după aceea şi
o grădiniţă apoi o fabrică iar la urmă un cavou
Pulpa ta și gândurile negre
în altă zi te-am văzut cum plângeai
îl mângâiai prefăcută îţi părea bine
tăceai să înţeleagă tot s-a ridicat şi resemnat
a plecat cu pulpa din care pescuise tăcerea
îţi crescuseră aripi aveai două aripi şi o pulpă
mă gândeam să-ţi pomenesc de momentul acela
mai bine nu
am băgat mâna şi am scos din stomac felicitarea
de anul trecut o ureche uscată cu un ochi bine lipit în
partea de sus dedesubt scria adio
mi-am revenit repede m-am îmbrăcat
blugii tăi oftau pe masă lângă sutien
îţi lăsaseşi inelarul într-o ceaşcă de pământ
am văzut cum te-ai furişat pe crivăţul
spurcat care mi-a luat femeile întotdeauna
întorcându-le pe dos şi împotriva mea
aveai flori în păr stăteai pe locul din faţă
le făceai (unora) semne de la revedere pe când
fiecare avea câte o pereche de blugi de la tine
cu pulpele tale de fier a
fu
risiţii
Pădurea cu un singur
copac
bacul acostase lângă o pajişte cu maci galbeni
peste care se mai tolănea vântul din când în când
ar fi trebuit să fii la mal într-o şaretă de var
am urcat în maşina închipuită de mic (nici nu aveam
permis)
mergeam cu mâinile în pantofi şi tălpile peste frunze
căzute la întâmplare pe spini de salcâm
buni pentru tălpi cuie bune tălpi bune spunea cizmarul
dar câte unul mai săpa tunel înlăuntru în tine
poate aşa voia el să fie
se amurgise am trecut fără să văd pe lângă un plop
scutura (unul) blugii de pulpele tale de fier
voiam să mă întorc dar nu
trebuia să ajung la timp știam cât ești de
strictă
mi-am scos din talpă spinii
frunzele au făcut aripi şi colţi muşcau în
jurul meu toate venele burduhănoase ce
atârnau din copaci cu păsări încremenite cu
ciripituri cu tot ca de nişte ombilicuri
se făceau un fel de fluturi cu plisc încovoiat
gheare ascuţite şi ochi ageri cu pene din fier
am văzut poarta eram obosit ce bine Carmelina ce bine
ar fi dacă ai avea pat ce bine dacă aş mai găsi pulpa
aceea
prin faţa casei plimbau (aceiaşi) litere concave cu
şira şirii spinării lor umede duceau vertebrele cu
mistria
mergeau cu mâinile în pantofi cu ochii la gât
urechile în buzunare buzunarele pe umeri
şi cu picioarele pe frunze peste spini
dacă nu aș fi fost atât de
obosit puteam jura
că fiecare eram unul şi acelaşi
deodată cineva scăpă un zâmbet m-am trezit
dormisem prea mult mă dureau gândurile
tu măturai cioburi pe o coajă de mesteacăn luată
cu bună ştiinţă dintr-o pădure cu un singur copac
Cocoașe și ninsori
cineva îi furase împăratului scara nu reuşeam
să-ţi văd bine silueta cocoţată oricum pe
una din străzile dinţilor mei pofticioşi
blugii tăi semănau cu două seminţe de i
nimă
pe baricada unui gând fluturau cu
vântul
ninsori din cocoaşa creierului din cocoaşa limbii secată
ca un deşert gurii ei cu dinţi cariaţi tociţi
ce stepă era odată întotdeauna se întâmpla câte o
cocoaşă mai altfel totdeauna era
capturată fără drept de apel de aceeaşi limbă
alt creier mereu fluturai ninsori coapte elegii
pulpelor tale despicate de seceta unei limbi cocoşate
deşert în colţul gurii ei cu dinţi strălucitori şi
ascuţiţi
fluturai concave ninsori ode creierului o cocoaşă
blugilor nou-nouţi cumpăraţi cu trei ani în urmă (ştiam
asta)
îmi spusese (unul) că-i aveai de mult
râdea erau noi fiindcă așa voiam eu să fie
VALENTINA
O răpire fără de
răpitor
Toţi prietenii mei fuseseră bătrâni
de aceea murindu-mi toţi
precum şi cele mai îmbătrânite gânduri
plângeai cu lacrimi desigur din acelea mari
străbăteam un fel de orizont asemănător cu
pulpele tale deocheate de ochii mei obosiţi de lună
în sinea ta necenzurată zâmbeai gustând amar
veninul buzelor împietrite
o răpire fără de răpitor o domniţă jelind neînceperea ei
un sfârşit arcuit înspre inefabilul început
un formidabil glob de gheaţă în care
tot întâmplatul servea drept concretă
materie primă neîntâmplatului
ţi-am atins în treacăt palma şi
am avut senzaţia fluturelui aproape
de lumina arzătoare la timp
decât mult și degeaba mai bine puţin cu folos
De ce
norii mereu cine ştie de unde privindu-te
se ascundeau posibil ruşinaţi cu neputinţa mea
din faţa lor în rolul pe care mi-l atribuiau
în momentul în care își fluturau ca pe nişte eşarfe braţele
prea venim pe lume cu gânduri bune îmi reproşai
insistenţa când
închideam ochii ruşinat sărutându-ţi fruntea
mulţumit că m-ai făcut să înţeleg sensul
într-adevăr naşterea noastră este mereu
privită ca un lucru bun frumos o sarcină
dusă la bun sfârşit în mod admirabil şi sublim
de ce mă întrebai de ce dacă tot nu înţelegem nimic
de unde această magnifică dorinţă când ştii destul de
clar
cât de mizerabilă este viaţa până la capătul ei
întrebându-te până la sfârșit în ce ai
crezut şi pentru ce
nu ştiam să-ţi răspund în schimb te sărutam
tu mă priveai cu dispreţ
Mai ales contrastul
Stăteam pe un scaun alb acelaşi
în acelaşi loc întunecat al camerei
tu pliai de zor şi orânduiai raze
în teancuri pe zile în şifonierul vechi
de la nu mai ştiu cine de pomană
mă strânsesem cocoloş în mine
tot ce se întâmpla dar mai ales cum
stăruia cu degetul arătător indicându-mi sinele
insistam să te privesc uneori
cu un fel de obsesie în ceea ce privea pe atunci
delicata siguranţă că aş putea fi totuşi
punctul de plecare al dreptei din inima ta
către o altă inimă
tot ce gândeam tot ce spuneam dar mai ales
tot ce făceam era formidabil revendicat
și promovat
cu prima silabă
de forţa pe care adeseori am crezut-o mai mult
unificatoare
în van mi-am zis această nebunie
ce rost poate avea o viaţă
dacă nu faci un pas pe drumul adevărat al ei
ce se poate întâmpla bun
când roată în jurul tău e numai bine
contrastul Nimic nu are valoare fără de contrast
la naiba m-am trezit gândind
amarul e aşa de bun fără să-l fi gustat vreodată pe dulce
răul atât de convenabil fără să fi simţit vreodată binele
tristeţea cât poate fi ea de relaxantă
fără să fi simțit vreodată fericirea
unii oameni chiar n-au habar de contrast
ca şi cum aş fi zis acestea cu voce tare
ai venit în umbra aceea să-mi explici
că susţii teoria mea cu privire la
ce ştim ce nu ştim dar mai ales
că decidem asta conştienţi totuşi
de existenţa contrastului
că uneori lipsa lui are şi părţi bune –
dacă fericirea şi bucuria nu-şi au nucleul în bine
degeaba ar exista
eu am fost de acord şi tu
mulţumită ai reluat pliatul şi orânduitul razelor
în teancuri pe zile în şifonierul vechi
de la nu mai ştiu cine dat de pomană
Dintre toate alesesem
inima căzută
dintre toate alesesem inima căzută
în genunchi pe drumul curat al sării
despre care nu aveai o părere prea bună
articulaţia dintre Da şi Nu îţi dădea
o formidabilă ocazie să consideri traiectoria începută
o mare afacere personală din care să ai numai de câştigat
pe când eu puneam scârţâitul pe seama
unor păreri impersonale din ce în ce mai uzate şi ele
cu o presupusă răutate încercam surprinderea ta
printre copacii vorbitori de limbă şerpească
despicată în mai multe culori cu prea dese tocmeli
în privinţa punctelor din care începeai convingerea
unui fel de joc niciodată dus la bun sfârşit
prea mult îmi poleiai privirea
prea des îmi suspendai glasul
prea dintr-odată făceai din orgoliu un moft
totdeauna sfârşeam prin admirare sărutându-te
mă compătimeai din priviri
gândeai la cine ştie ce îngropându-mi obrazul
în căuşul minunatelor palme care
veșnic aduceau pocăinţa
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu